last week saya gi kelas OD. kena bayar RM200. tak bnyk yang saya dpt pun sbb kebanyakan yg dicerita tu saya dah tahu.. huuuu rasa rugi jugak tp kira okaylah sebab ada 2-3 issue yg sy nak tanya, terjawab gak hari tu. Disebabkan pagi ni, pagi-pagi lagi kawan2 kat office dah tanya,  so kat sini nak share testimonial org yang dah berjaya guna teknik OD ni..  OD ni bukan MLM yeee. masa saya pergi tu ada dekat 30 org.. semua diorang tu hutang keliling pinggang mcm saya. tp now masing2 dah nampak jalan.

Yang testimonial ni semua client en aziz. dulu saya bayar 650 utk jumpa dia.. tp tak boleh nak follow cara dia sebab dia mintak modal 50K. mana nak dapat. tp saya cari ilmu ni dr internet.. berlambak. ramai yg bagi consultation free. so dr diorang ni semua lah saya belajar ilmu OD ni.. rupanya boleh start dgn minimum 11K aje. so ini testimonial saya pulak..

hutang CC 28K skrg tengah bayar.. lagi 20K akan settle dalam 6 bulan. bnykkan hutang. sedar tak sedar aje.. start bulan February ni saya dpt menyimpan jugak RM1K sebulan. alhamdulilah. insya-allah tahun depan boleh simpan 2K sebulan pulak. saya target 200K dalam ASB dalam 10 tahun lagi (2018). harta benda or kereta, so far tak de rasa nak tambah beli rumah or beli kereta baru. just maintain je cara hidup skrg. Tak de lah mewah tp tak de risau duit x de, emergency, hutang.. blaa.. blaa blaa. mcm hari tu anak start sekolah belanja semua dekat 800. selamba aje keluar duit. x de risau langsung.. nak bercuti pun senang. planning & sedia kan budget. semuanya tanggung beres.

Dah ada OD ni tak boleh boros.. kena selalu berhemah. yelah time nak keluar duit dr ATM tu.. begiitu mencabar iman sbb nampak duit sedepuk 20K. rasa cam nak guna semua.. hehee kena ingat planning & budget kita everymonth. insya-allah kalau dah plan monthly.. kita akan stick to the plan. malah kita sebenarnya akan jadi lebih kedekut. bukan kedekut ape.. kedekut dr beli benda yang bukan2 yg tak berfaedah.

Source : http://testimonial-bebashutang.blogspot.com/

Testimonial Roslan Ida

Assallamualaikum dan salam sejahtera pada semua, Kali ini saya pulak ingin menceritakan tentang pengalaman saya menyelesaikan masalah kewangan yang selama ini merunsingkan kami. Kami berjaya menyelesaikan masalah hutang kami dan mempunyai simpanan yang tak pernah kami jangka. Kami mempunyai beberapa kredit kad yang berjumlah RM 43,000.00. Semua habis digunakan. Bukan setakat itu saja hutang kami, kami ada 2 buah rumah, 2 buah kereta, 3 personal loan. Belum masuk lagi duit talipon, duit makan, petrol, mak dan umi….hisssh poning jugak kepalo den ni haa.Kehidupan kami sebelum ni, tak susah sangat. Kami masih lagi boleh gi tengok wayang, gi camping cuma simpanan je kadang kadang ada kadang kadang takde. Isteri saya ada tabiat suka menyimpan duit syiling. Pantang jumpa syiling pasti dia akan simpan dalam tabung. Kadang tu dia sengaja tukar duit kertas pada syiling supaya dia boleh menyimpan. Padanya dengan cara begitu saja kami boleh menyimpan. Dan setiap bulan kami akan tukar duit syiling tu dan duit tu kami simpan dalam ASB. Dapatlah jugak menyimpan dalam RM 100.00 hingga RM 200.00. Itu saja yang kami boleh simpan. Kadang tu tak dapat menyimpan bila datang bab ‘tersesak’ ni. Sekarang ni dengan penstrukturan semula kewangan, kami boleh menyimpan sebanyak RM2k ++ sebulan.

En. Roslan dan Puan Nabilah
”Pada mulanya kami tertarik dgn kesungguhan rakan yg ingin membebaskan hutang beliau. Setelah mengikuti bengkel perancangan kewangan yg dianjurkan, kami turut melaksanakan perancangan yang dirancangkan untuk kami. Alhamdulilah, setelah mengusahakannya selama empat bulan akhirnya berjaya juga kami melangsaikan bebanan kami selama ini dan kini mulai dpt menyimpan dlm asb sbk 4 angka yang tidak pernah kami fikirkan sebelum ini. Langkah selanjutnya kami akan memendekkan pinjaman perumahan kami dari 30thn ke 10 ke 12 thn shj tanpa membebankan!!. Insyaallah tahun hadapan dapat juga sekeluarga melancong ke luar negara. Wassallam

En. Roslan dan Puan Nabilah, Puchong, roslana@pjh.com.my